måndag 28 september 2009

Hem till går'n...

... eller något liknande. En snabbtur till ön lagom till den stora begivenheten Skördefesten blev en djupdykning i dialektala trivsamheter. Vad sägs om, i tur och ordning:

-"len" kan med fördel tillämpas ord som cyklen, nycklen och speglen - bland annat.

Från Öland - såklart. Var annars skulle man baka redit bröd?

Barnloppisen är nog tyvärr ingen dialektal rolighet. Den får följa med som allmän skojighet bara.
Men, det blev ien del icke-ironiska utflykter också. FF lyckades slå Göteborg med 2-1 och Kalle och jag tog det som en utmärkt ursäkt för en liten segeröl. En liten segeröl som inte ville vara ensam utan blev ett par stycken segeröl. Så där så att jag råkade ta ut hälften av mina tillgångar i bankomaten vid halvtvåtiden när jag skulle plocka ut en slant för att kunna åka träskobussen hem till Ölann'. Oh well. Det må vara hänt. Pengar kommer tillbaka, men inte i lika stor utsträckning som tidigare inser jag när jag ser mitt nya anställningsbevis från NWT (Nya Wermlands-Tidningen - nä, jag orkar inte länka, googla det för tusan)

Bakissöndag i hemtrakterna - vad gör man då? Fotograferar sitt bedårande gudbarn såklart.
Fem månader gammal och så där söt som barn bara kan vara när man får hålla dem så länge de är glada och luktar gott.
Det viktigaste när man plåtar barn? FÅRSKINNSFÄLL, givetvis.
Finungen med finföräldrarna! En reminder om att hund, hus och barn kan komma plötsligt...


... och bli alldeles alldeles underbart!

Inga kommentarer: