tisdag 1 juni 2010

Finfrämmat

Lite bakom kulisserna så där, så här jobbar vi på Värmlands Museum.
Gissa vem av mina kollegor?

Vi plåtar konst. Bredvid någon slags elcentral. Proffsigt värre. Men det var helt okej, för i dag hade vi finfrämmat. Lena Cronqvist var på plats för pressträff och för att planera sin utställning. Från och med 19 juni kan man njuta/förfasas av tavlor, skuplturer och grafik helt beroende på hur man känner inför barn med mordtendenser och tjäderkadaver. Jag bekände stammande att jag höll på att få slag när 10 av hennes stora målningar stod uppe i min studio för plåtning. Härom månaden såldes nämligen Cronqvistsignerade Madonna för strax över 5 miljoner. Sex nollor.
Sympatiskt nog garvade hon bara åt mig och så var det ur världen.

En annan sympatisk sak är att verken heter vad de föreställer. "Flicka med händerna i sidorna" när det föreställer en flicka med händerna i sidorna. Hon berättar att så länge Göran (Tunström) levde döpte han hennes verk. Långa namn. Nu gör han tyvärr inte det längre. Och verken är vad de heter. Nedan Lena Cronqvist vid Flicka med katt på armen.

Inga kommentarer: