onsdag 28 september 2011

Stentufft

I dag har jag arbetat som skrivbiträde. Den största skillnaden mellan att vara skrivbiträde och att vara fotograf är nog att istället för att leende nicka medan människor pratar om helt obegripliga saker måste man nu säga "vänta lite nu, hur menar du att ni jobbar strukturellt med att förbättra strukturerna...?" och tvinga fram begripliga svar som man själv kan förklara för andra.

En annan stor skillnad är att det inte alltid är Nytt och Spännande att hamna på ställen som är helt okänd mark.

It-mässa till exempel är mycketmycketmycket okänd mark för mig.

Därför blir jag lite lycklig när jag hittar en Toughbook. En dator som är så långt ifrån alla lövtunna äppeldatorer man kan tänka sig. En magnesiumdopad dator som tycker att en trevlig syssla är lite undervattensmailande, en rejäl ökenstorm eller kanske att bli överkörd av en tanker.

En okrossbar dator. En dator helt i min smak alltså.

Försöker sprida glädjen i detta på redaktionen och låtsas som ingenting om någon frågar hur jag lyckats få in ord som "tidsresor" och "materialisering" i en text som handlar om en IT-mässa.

2 kommentarer:

Erik sa...

Åh! Tuffdator'n liksom! Någon har fattat.

Är det bara jag eller känns det som att målgruppen är...vi

Lisa sa...

Helt klart vi. Och kanske småbarnsfamiljer. Och så möjligen fälttrupperna i Afgahnistan. Men framförallt smådisträa fotografer med märkliga arbetsförhållanden och ibland lite oflyt, helt klart.