onsdag 4 november 2009

"Ordna till det här nu då"

Det snöar ta mig tusan. Och som brukligt är på Öland snöar det horisontellt och ganska hastigt. Att lämna huset lockar föga. I stället följer jag med stort intresse Den Svanslöses kamp för att lämna huset. Kisse ställer sig vid dörren och piper med gammelkattsröst. Jag öppnar dörren. Kisse tittar ut på det dansande haglet, gräver ner klorna i hallmattan och blickar sorgset ut över sina domäner. Han backar undan. Tio minuter senare försöker han igen. Samma sorgsna blick, nu riktad mot mig, inte helt svårtolkad: "Fixa det. Nu."
På sjunde försöker tar han sig faktiskt ut. Sitter på trappen i fem minuter och blickar sen uppfodrande in för att inte behöva frysa om den svanslösa kattrumpan mer än nödvändigt.
Han morsa testar en annan taktik. Den 17-åriga kattanten gympar genom att växla mellan rygg- och magläge var 30:e minut.
Lagom på något sätt.

Minns ni Leksands ONDSKEFULLA hockeylag som trängde sig före riskgrupper i vaccineringen?
Nu tar de det ännu ett steg längre åt Mordor. Mer än hälften av spelarna i Sundsvalls hockeylag ligger nerbäddade i influensa dagen innan de ska spela mot (vaccinerade) Leksand. Sundsvall frågar försynt om man möjligen skulle kunna tänka sig att flytta matchen för att det ska bli aningen mer fair game.
Guess what? Leksand är inte alls speciellt peppade på det...
De känner att de vill spela matchen i kväll och absolut ingen annan dag.

Lite sommar på det vore fint.
(Syster, den här är för dig. Jag känner själv hur stenarna haglar mot glashuset...)

Inga kommentarer: