måndag 8 mars 2010

Glatt och oglatt 8 mars

Internationella kvinnodagen.
Hipp hipp hora...?
Som vanligt uppmärksammas kvinnodagen genom fokus på orättvisorna. Det har pratats om det faktum att internatinella kvinnodagen har funnits i det kollektiva (eh...?) medvetandet i 100 år.
Japp det är sant.
Och det är FORTFARANDE inte JÄMSTÄLLT.
Oh yes, det är också sant.
Visst blir man lite trött. Jag menar, folk är folk och fä är fä och sen är det väl inte mer med det. Lika lön för lika arbete, denna noppiga gamla tröja som vi fortfarande måste dra på oss. Kom igen nu, det är ju självklart.
Men jag blir även lite matt av helt andra anledningar. I dag har det jublats över att en kvinna äntligen vunnit en Oscar för bästa regi. Victory över gubbväldet! Yii-haa!

Det är väl när det sätts i relation till saker som, tja kanske valet i Irak som jag blir lite matt. Att en kvinna vinner en regi-Oscar känns inte som någon fantastisk seger för mänskligheten när folk blir ihjälbombade för att de går och röstar.
Nä, jag vet. Man kan inte jämföra så. Fast visst är det svårt att låta bli...

Men, inget gnäll nu. Det här gör mig glad; Magasin Vera, av och för smarta brudar som satsar mer på självkänsla och bra läsning än trender och HurdufångarHonom-tips. Precis så som alla tjejmagasin BORDE vara.
Hipp hipp hurra för Sara som har dragit hela projektet i land.



Det är så att man blir riktigt jävla stolt över att vara brud - och över att vara med på ett litet hörn av Magasin Vera.

1 kommentar:

Systerkitty sa...

Jädra tur för oss att du är med på ett hörn också!