tisdag 29 mars 2011

Global fussball OK

I converse och skinnjacka står jag där. Bredvid planens fuskgröna gräs och med långkalsongklädda fotbollsspelare framför kameran. Otränad och oskrärpad till tusen, så där som det kan vara i början av säsong. Fryser asset av mig där på fuskgräset och funderar på om fotbollstränaren kommer ha vett nog att lyssna på min insikt om att "om man måste spela på konstgräs är det för tidigt för fotboll". Antagligen inte.
Så, nu är det fussball, komplett med missriktade Zlatanpassningar, kärlek, koncentration och pungsparkar. Sport som de kallar det.
Och mitt i allt står en av två nyförvärv från Liberia, i täckjacka, långkalsonger, vantar och dubbla mössor.
Jag frågar hur länge han har varit i Sverige, och om han trivs.
Jodå, det gör han. Efter tre veckor har han hunnit smälta både staden och lite av kylan. Det är helt okej.
"Couse, It IS gonna get warmer soon... Right?!"

Ja, gudars va vi hoppas på det...

2 kommentarer:

Anonym sa...

Vi börjar spela fotboll på grus på söndag. Jag hade gärna varit inomhus ett tag till. Men det är ju ett vårtecken i alla fall! Underbara fotbollsbilder, du är grym om jag inte sagt det innan!

:)
/Mia

Lisa sa...

Tack och bock fina Mia! Fördelen med försäsong är att ALLA är otränade - även målvakter som bjuder på mängder av bildchanser.
Grusplan alltså. Skrapsår är min spontana, men så har jag aldrig varit bra på det heller...Eller, skrapsår är jag grym på, fotboll är det lite sämre med.