fredag 17 april 2009

Fredag, inte den bästa men ändock en fredag.


Han är nittio år, han har asbestlunga och han vann veteran-VM i orientering för fem år sedan.
Einar är en riktig fighter. Han ska ställa upp i VM i år också, hans barn har lovat att skjutsa honom till tävlingen i Italien. Einar är det där livet som man vill ha när man blir äldre. Einar är en jävligt bra anledning att sluta röka.
Einar orienterar. Orientering är ingen anledning att sluta röka.

Det vuxna i mig säger men va fan, hur begåvat är det att röka egentligen? Det pubertala i mig vrålar men kom igen, försök sitta och se snygg ut i svart skinnjacka UTAN en cigg.

Ännu ett dödläge.

Som i Pirate Bay-rättegången. Ett års fängelse och 30 mille i böter. Åklagaren är nöjd och menar att det är en principiellt viktig dom som dessutom ger chans ”att utveckla lagliga alternativ inom en rimlig framtid”.
Jo, nu är musik- och filmbolagen tvugna att agera, helst på något annat sätt än att höja biljettpriset på konserter. Att folk skulle börja köpa skivor igen är ungefär lika troligt som att bensinen kommer att räcka för alltid...


Annars lyssnar jag lite på Firstnigher från Linköping och funderar vidare på vuxenlivet. På om det verkligen kan vara så att jag börjar växa ifrån mjukispopen. Firstnighter (strålande namn) låter ju som en välblandad coctail av lika delar Marit Bergman och Annika Norlin. Jag borde sippa i mig den i ett enda drag, rätta till pärlhalsbandet och klädsamt lägga ett nytt laget rött läppstift på läpparna. Det gör jag inte. Jag lyssnar på ett halvt öra och letar fram Ida-Marias Better when you´re naked. En klockren titel och som bonus en låt som klarar av att bära upp sin titel. Jag är en sucker för bra titlar, liksom för snygga omslag, men blir väldigt ledsen om någon har lagt för mycket på det yttre och inte lyckas få det inre att svara upp. Största besvikelsen hittills är nog CSS’s Let’s make love and listen to Death from above.
Vi sköljer ned besvikelsen med öl på Västerviks zoologiska. Djurparken där det ständigt är parningssäsong och där det går fler alfahannar per liter öl än det finns ställen att gömma sig på. Somliga kallar det Harrys, men vi vet bättre.

Dagens vårtecken: bubblande rosévin med guldettikett. Man kan bli lycklig för mindre.

Inga kommentarer: