onsdag 22 april 2009

Grattis syster!

Hipp hipp hurra för i dag är det Ysters födelseda'!

Min syster, hon som är lite roligare, lite elakare, lika vassare, lite galnare och lite yngre än jag. Du ska få duvor av mig, i år igen. Bara så du vet det.

På jobbet åker vi till Gunnebo. Jag gillar Gunnebo. En liten bruksort som är känt för Gunnebostängsel. Det är inte riktigt lika mycket attityd i det som i Bofors, men nästan.
Vi stövlar in på förskolan i Gunnebo och ställer prydligt våra skor där de andra barnen har ställt sina skor.
Varför har inte du klackskor? frågar en liten tjej i trädgårdstomtesize nyfiket.
För då ramlar jag omkull och slår mig riktigt illa, svarar jag sanningsenligt.
Funderar på att luta mig fram och förtroligt säga att ”Du behöver inte heller ha klackskor på dig vet du”, men kommer att tänka på lilla tjejens mamma, hennes piercade ögonbryn och bestämda gång i foppatofflorna samt det hårt virade ”galenblanrashund”-kopplet runt handleden.
Bestämmer mig för att det inte blir någon jämställdhetsföreläsning i Gunnebo denna morgon.
Klart tjejer ska få ha rosa och killar ska få ha blått. Hur ska det annars bli någon ordning på't?!

Det riktigt intressanta i det hela är väl om färgblinda barn blir mer jämställda än andra?

Inga kommentarer: