tisdag 12 oktober 2010

Folkpark, katt och van...

... är inte standard, men vem vill vara standard?
Ibland så träffar man människor som ger någon timme av sitt liv och det känns som om man har vunnit högsta vinsten. Familjen Czarnecki är sådana människor. De har köpt sig en folkpark i Värmland. Lindfors Folkets Park - årets folkpark någon gång på 60-talet till och med.
Här ska de leva och bo och ha husvagnscamping och trädgårdsbutik och bo stort och härligt och inte alls lika trångt som i Polen.
Lilla huset på prärien möter svensk byråkrati. Aldrig har jag väl känt mig så jävla svennebananig som när jag sitter i bilen på vägen hem och tänker, hur ska de ha råd, hur ska de kunna leva på att kränga trädgårdstomtar, hur ska...?
Sen örfilar jag upp mig själv, låter människor leva sin egen dröm utan att jag lägger mig i mer än att hälsa på igen och eventuellt låta polska trädgårdstomar bli Årets Julklapp till vänner, bekantar och annat löst folk.


Och så, zlatanska knän som träffar holländska ryggslut, total frustration och inte helt oväntat 1-4 mot fotbollsnationen Holland.

Inga kommentarer: