fredag 28 januari 2011

Organisera mera

Det var det här med att organisera, planera, strukturera och fokusera.
Sånt som jag inte kan, inte ens när det handlar om roliga saker som egna projekt. En timme här, en timme där, plocka med fem saker samtidigt och tillslut blir inget gjort.
Jag har alltid sett med hatkärlek på lärarstudenter (och annat löst folk som sitter längst fram, gärna iklädda cardigans i mjukt pastelliga färger) jag pluggat med, sett hur de på obegripliga men prydliga sätt strukturerar upp studierna med hjälp av olikfärgade pennor och post-it lappar.
Själv jobbar jag annorlunda.
Viktiga saker nedkrafsade på skrynkliga block. Anteckningar kan lika gärna finnas på en tidningssida som på baksidan av ett kuvert. Visitkort med datum sitter fastklämda bakom hallspegeln. Kontrolluppgifter vilar tryggt på köksmattans fransar.

Oproffsigt? Nä, inte särskilt. Allt som ska bli gjort blir gjort, i rätt tid och på rätt plats dessutom. Ofta vet jag till och med exakt var papperslapparna befinner sig, ofta - inte alltid.
Men, herrejälvar så trivsamt det hade varit att kunna dra fram ett litet schema med tydliga färgkoder som talar om hur allt ska göras efter dagens hjärnirrande.

Nu så, nu tar vi lite casual friday innan helgens utflykt i grön galenskap. Ledig klädsel, det är tricket det.

2 kommentarer:

Unknown sa...

Underbar bild och text som passar in lika bra på mig - och jag ska ändå vara projektledare. Känner igen ditt lappsystem. Du ska se hur det ser ut i min dator. Organiserat kaos - som bara jag hittar i.
Trevlig helg!
/Mia

Lisa sa...

Haha, tur att det inte bara är jag!
Vi kan väl kalla det kreativt kaos, det låter så mycket bättre än Viss Oorning?!
Så länge det funkar så...

Nu tar jag med bror din på loppis- och konst-turné.
Ha en fin helg!