måndag 26 juli 2010

Blockflöjt och bäver, passar som fisken i handsken

"Jag är här för att träna blockflöjt, men hoppas få se bävrar också."

Ingrid Pudel gör min dag. Klart hon ska träna blockflöjt och se bävrar. När hon ändå är i Sverige. One for the book. Min tjusiga klippbok där glada saker hamnar.
I sann nördstyle.
Annan fängslande läsning finns i söndagsSVD som alltid har en tendens att sparas till måndagen, i alla fall när det är helgjobb. Mustafa Can och Magnus Hjalmarsson-Neidemans reportage om integrationsarbete, här gestaltat av fotbollsföreningen Dalkurd FF är så där håret-reser-sig-på-armarna-bra.
Och jag som hade tänkt göra massa vettiga saker i dag...

5 kommentarer:

Anonym sa...

Ledsen att jag spräcker din politiskt korrekta vurm för detta kurdiska gäng...

Själv kan jag inte förstå vad det som är så fruktansvärt bra med denna artikel? Den innehåller graverande faktafel och en inobjektivitet som saknar alla gränser.
Jag vill inte förstöra din "fina känsla" - men det enda jag läser i denna artikel är en blottläggning av kommunalpolitisk korruption.

Finns andra som intresserat sig för det också, läs bl a mer här:
http://politisktinkorrekt.info/?s=dalkurd

Anonym sa...

Tacka fan för Mustafa Can och hans penna. Politiskt inkorrekt är ett gäng bittra kärringar utan vare sig hjärna eller hjärta.

/Anneli

Lisa sa...

Anonym 1: Jag tycker inte som du och därför tycker jag fel? Därför är jag politiskt korrekt och kan inte tänka själv? Nja, jag vet inte det.

Att sätta sin tilltro till PI som (förutom att få hård kritik av Expo) har små bilder på milt leende och till riksdagen kandiderande SD-slipsar bredvid sin eh... kritiska artikel om Dalkurd kanske kan ge en hint om vilken typ av oberoende journalistiken de ägnar sig åt på den sidan.

Pär sa...

Kära Anonym. Idrottsföreningar över hela landet får tvivelaktiga fördelar utan, att som PI så finkänsligt kallar det, vara "multietniska" eller ha "en majoritet icke-svenska spelare". Att du och dina fränder inte kan hitta någon vettigare kritik mot Dalkurd (som knappast kan hållas ansvarig för det felaktiga beslutet om bygglov) tyder onekligen på att ni inte kan bestrida den positiva inverkan föreningen verkar ha haft på samhället.

Lisa sa...

Pär! Så sant.